ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ КОЛИВАНЬ КОНСТРУКЦІЙ ТИПУ«ТРАНСПОРТНО-ПУСКОВИЙ КОНТЕЙНЕР - РАКЕТА» ПРИ ТРАНСПОРТУВАННІ

Автор(и)

  • АНАТОЛІЙ КОВТУН Національна академія Національної гвардії України Автор https://orcid.org/0000-0002-8427-1005
  • ВОЛОДИМИР ТАБУНЕНКО Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба Автор https://orcid.org/0000-0003-1347-5390
  • КОСТЯНТИН ГУНБІН Національна академія Національної гвардії України Автор https://orcid.org/0000-0002-8414-2916
  • ОЛЕГ САЛЬНИК Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба Автор https://orcid.org/0000-0002-2688-1198

DOI:

https://doi.org/10.31891/

Ключові слова:

частота, амплітуда, ракета, транспортно-пусковий контейнер, рівняння регресії

Анотація

В статті  наведено рішення  актуальної задачі з  дослідження коливань конструкцій типу «транспортно-пусковий контейнер - ракета» при транспортуванні. В сучасних конструкціях мобільних пускових установок, ракета, в процесі виробництва, розміщується в транспортно-пусковому контейнері, з яким пов’язується її подальша експлуатація. Таке розміщення ракети, утворює механічну систему «Транспортно-пусковий контейнер – Ракета»,  зв'язок  яких між собою створюється силою тертя між їх поверхнями, що утворюють нелінійний неруйнівний зв'язок, який допускає переміщення складових механічної системи відносно один іншого, при цьому змінюються  динамічні властивості всієї конструкції. Мета роботи – експериментальне визначення спектру власних частот коливань конструкцій типу «Транспортно-пусковий контейнер – Ракета», складові яких   пов’язані між собою  силою сухого тертя. Виходячи з поставленої мети була створена експериментальна установка для дослідження динамічних характеристик таких конструкцій. Результати проведених експериментальних досліджень дозволили отримати рівняння регресії, що дозволили  визначити власні частоти та резонансні амплітуди коливань  моделі ракети в залежності від сил тертя в опорах, що зв’язують ракету з транспортно-пусковим контейнером, та з місцеположенням опор тертя. Визначено, що для підвищення частоти резонансних коливань консольної частини моделі ракети та зменшення амплітуди резонансних коливань консольної частини моделі ракети необхідно збільшувати силу тертя в опорах між моделлю ракети  та транспортно-пусковим контейнером. Практичною цінністю отриманих результатів є дослідження реальних зв’язків між ракетою та транспортно-пусковим контейнером, що забезпечує підвищення збереженості ракет при транспортуванні. Наведені результати експериментальних досліджень динамічних характеристик конструкцій типу «Транспортно-пусковий контейнер – Ракета» дозволяють на стадії конструювання врахувати вплив сил тертя між елементами конструкцій на динамічні характеристики ракети при експлуатації. 

Перспективи подальших досліджень пов’язані з дослідженням нових ефектів, що виникають при дії вібрації на механічні конструкції типу «Транспортно-пусковий контейнер – Ракета», які призводять до зміни властивостей та поведінки механічних конструкцій такого типу. 

Завантаження

Опубліковано

11.12.2025

Як цитувати

КОВТУН, А., ТАБУНЕНКО, В., ГУНБІН, К., & САЛЬНИК, О. (2025). ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ КОЛИВАНЬ КОНСТРУКЦІЙ ТИПУ«ТРАНСПОРТНО-ПУСКОВИЙ КОНТЕЙНЕР - РАКЕТА» ПРИ ТРАНСПОРТУВАННІ. Herald of Khmelnytskyi National University. Technical Sciences, 359(6.1), 249-259. https://doi.org/10.31891/