СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ПЕРСОНАЛІЗОВАНОГО ПЛАНУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ТРАЄКТОРІЙ: ГРАФИ ЗНАНЬ, КОГНІТИВНА ДІАГНОСТИКА, НЕЙРОННІ МЕРЕЖІ ТА ВЕЛИКІ МОВНІ МОДЕЛІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/Ключові слова:
персоналізоване планування навчання, глибоке навчання, колаборативна фільтрація, рекомендаційна системаАнотація
У даному дослідженні здійснено систематизований критичний огляд сучасних підходів до персоналізованого планування навчальних траєкторій у цифровій освіті, де особлива увага приділена методам, що враховують індивідуальні відмінності студентів, їхній поточний рівень знань та освітні цілі. Потреба у персоналізації зумовлена зростанням масштабів онлайн-навчання, високою варіативністю рівня підготовки слухачів та різноманіттям форматів навчального контенту. Проаналізовано шість ключових груп підходів, які відображають еволюцію досліджень у цій сфері. Графові моделі знань, зокрема контекстуальні KG, забезпечують формальне представлення предметних областей, пререквізитів та семантичних зв’язків, створюючи основу для побудови когнітивно узгоджених навчальних шляхів. Методи когнітивної діагностики (DINA, V-DINA) дозволяють оцінювати рівень засвоєння конкретних понять і виявляти прогалини у знаннях, проте вимагають якісних і повних логів взаємодії. Комбінаторно-оптимізаційні схеми, такі як Fuzzy-CDF у поєднанні з алгоритмом Apriori та оптимізацією рою частинок (PSO), реалізують впорядкування навчальних понять і добір ресурсів, забезпечуючи баланс між пререквізитами, когнітивними можливостями й стилем навчання студента. Окремий пласт становлять нечітко-нейронні моделі (fuzzy-ANN), які ґрунтуються на стилях навчання за Колбом (Kolb’s LSI) і поєднують нечіткі ваги з адаптивністю штучних нейронних мереж, що дає змогу враховувати індивідуальні освітні стратегії. Послідовні та багатозадачні архітектури (Seq2Seq, LSTM з non-repeat loss) орієнтовані на прогнозування подальших кроків навчання і водночас реалізують трасування знань, що дозволяє відстежувати ймовірність успішного засвоєння матеріалу. Перспективним напрямом виявилися мультимодальні підходи, які інтегрують різні типи даних (текст, відео, поведінкові сигнали), а також використання великих мовних моделей (LLM), що забезпечують семантичне збагачення графів знань, інтерпретацію природномовних запитів користувачів і пояснюваність рекомендацій.
У процесі аналізу підкреслено сильні та слабкі сторони кожного з підходів: від високої структурованості й пояснюваності графових методів до вимогливості нейронних мереж щодо обсягів даних та ресурсів; від точності когнітивної діагностики до її залежності від повноти логів; від гнучкості LLM до викликів, пов’язаних із ризиком галюцинацій та потребою в контролі якості. Огляд показав, що жоден із підходів не є універсальним, і перспективним є створення гібридних архітектур, які поєднують структурованість графових моделей, діагностичні можливості когнітивних методів, адаптивність нейронних мереж і гнучкість LLM. Подальші дослідження варто зосередити на інтеграції мультимодальних сигналів, розробці протоколів відтворюваності експериментів, уніфікації метрик оцінювання та побудові масштабованих систем, здатних ефективно працювати в умовах великих освітніх середовищ (MOOCs).
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 ОЛЕГ КОПИЛЬЧАК, ІРИНА КАЗИМИРА (Автор)

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.