ІДЕНТИФІКАЦІЯ ПАРАМЕТРІВ РУХУ ЧУТЛИВОГО ЕЛЕМЕНТА ВИМІРЮВАЧА ЛІНІЙНИХ ПРИСКОРЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5732-2024-335-3-3Ключові слова:
вимірювач лінійних прискорень, чутливий елемент, алгоритмічні методи, підвищення точності, ідентифікація параметрівАнотація
Розвиток сучасних високоточних гравіметричних і навігаційних систем потребує удосконалення всіх складових елементів цих систем та широкого застосування алгоритмічних методів обробки вимірювальних сигналів. Можливості удосконалення конструкції та підвищення точності виготовлення складових елементів на теперішній час практично вичерпані. Тому дуже перспективним і актуальним шляхом є застосування алгоритмічних методів підвищення точності гравіметричних і навігаційних систем. Це вимагає створення високоточних і ефективних алгоритмічних методів обробки вихідного сигналу вимірювачів лінійних прискорень, як важливої складової частини гравіметричних і навігаційних систем. Вихідний сигнал цих вимірювачів формується за допомогою гіроскопічного чутливого елемента, що відхиляється на кут, пропорційний діючому прискоренню. Кут відхилення чутливого елемента вимірюється датчиком кута. Робота вимірювачів лінійних прискорень в несприятливих та нестаціонарних умовах вимірювань супроводжується виникненням ряду завад, що додаються до вихідного сигналу чутливого елемента цих вимірювачів. Наприклад, гармонійна завада може бути обумовлена нестаціонарним тепловим станом гіроскопічного чутливого елемента та впливом періодичних рухів на частоті маятникових коливань чутливого елемента. Тому у статті враховано ці особливості при розробці алгоритмів ідентифікації для вимірювачів лінійних прискорень з підвищеними метрологічними характеристиками
В статті розглянуто алгоритмічний метод підвищення точності вимірювачів лінійних прискорень. Основою даного методу є ідентифікація параметрів руху чутливого елемента цих вимірювачів. Розглянуто похибки ідентифікації за методом максимальної правдоподібності та похибки, обумовлені лінеаризацією математичної моделі руху чутливого елемента.