ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЗДВОЖНЬОЇ СТАЛОСТІ ПРУЖНО-ГВИНТОВОГО ХОНУ З ГВИНТОВИМИ КАНАВКАМИ

Автор(и)

  • КИРИЛ ЩЕРБИНА Центральноукраїнський національний технічний університет Автор https://orcid.org/0000-0002-1665-7686
  • ВІТАЛІЙ МАЖАРА Центральноукраїнський національний технічний університет Автор https://orcid.org/0000-0001-7451-3798
  • ДАНИЛО ТОРЧІЛОВ Центральноукраїнський національний технічний університет Автор https://orcid.org/0009-0007-6224-1618
  • АНДРІЙ ЗАЇКА Центральноукраїнський національний технічний університет Автор https://orcid.org/0009-0009-2828-9751
  • ВІТАЛІЙ МАСЛЯНІКОВ Центральноукраїнський національний технічний університет Автор

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5732-2025-349-72

Ключові слова:

хонінгувальна головка, пружно-гвинтовий хон, система регулювання радіального розміру, пружна-деформація, пружно-деформуєма оболонка, зона малих переміщень

Анотація

Удосконалення функціональних характеристик машин, механізмів та обладнання, широко використовуваних у сучасному машинобудуванні, можливе завдяки оптимізації операцій фінішної обробки. Одним із ключових факторів, що визначають підвищення ефективності роботи гідравлічних машин і паливних систем двигунів внутрішнього згоряння, є якість виготовлення деталей керуючої апаратури. Основними показниками якості в цьому контексті виступають шорсткість поверхні та наявність макронерівностей. Досягнення необхідних параметрів якості на фінішних етапах обробки отворів залежить від застосування процесу хонінгування.

Гнучкість процесу хонінгування визначається можливістю адаптації режимів обробки до наявних геометричних відхилень. Водночас одним із головних недоліків традиційних хонінгувальних головок є їх конструкція, яка базується на використанні розтискного клина. Цей елемент забезпечує регулювання радіального розміру та створення питомого тиску на оброблювану поверхню. Однак регулювання радіального розміру відбувається в зоні малих переміщень, що обумовлює функціонування розтискного клина в режимі переходу від статичного до кінетичного тертя.

У статті аналізується процес деформації пружно-гвинтового хону в осьовому напрямку з урахуванням різних конструктивних виконань замкненого гвинтового пазу. На основі проведених досліджень розроблено математичні моделі деформації вигину геометричної осі пружно-гвинтового хону під дією статичних навантажень, враховуючи додатковий опір, спричинений пружними деформаціями. Для верифікації отриманих математичних моделей виконано дослідження твердотільної моделі методом кінцевих елементів у середовищі SolidWorks Simulation. У результаті було визначено оптимальну конструкцію пружно-гвинтового хону.

Завантаження

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ЩЕРБИНА, К., МАЖАРА, В., ТОРЧІЛОВ, Д., ЗАЇКА, А., & МАСЛЯНІКОВ, В. (2025). ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЗДВОЖНЬОЇ СТАЛОСТІ ПРУЖНО-ГВИНТОВОГО ХОНУ З ГВИНТОВИМИ КАНАВКАМИ. Herald of Khmelnytskyi National University. Technical Sciences, 349(2), 493-499. https://doi.org/10.31891/2307-5732-2025-349-72