ФОРМАЛЬНИЙ ОПИС ОБЛІКУ РОБОЧОГО ЧАСУ ВИКЛАДАЧА ВНЗ ЗА ДОПОМОГОЮ ОНТОЛОГІЧНОЇ МОДЕЛІ

Автор(и)

  • ЛЮДМИЛА ГЛАЗУНОВА Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку Автор https://orcid.org/0009-0009-2142-1537
  • ІГОР ПЕРЕКРЕСТОВ Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку Автор https://orcid.org/0009-0007-3805-8143

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5732-2024-343-6-10

Ключові слова:

онтологія, онтологічна модель, база знань, редактор онтології Protege

Анотація

Важливою частиною процесу формалізації знань є представлення ключових понять різних предметних областей за допомогою онтологічної моделі. Онтологічні моделі можуть доповнювати одна одну і створювати єдиний простір визначених понять, таким чином розширюючи термінологічну базу для отримання знань. У межах формалізації процесів діяльності вищих навчальних закладів (ВНЗ) було проаналізовано облік робочого часу викладача, спираючись на його потреби,  на вже визначені базові терміни в існуючих онтологія для ВНЗ , такі як «викладач», «дисципліна», «спеціальність», «види занять», «індивідуальний план викладача» тощо,  на додані нові терміни – «робота викладача» і «об’єкт роботи». Всі ці терміни формалізовані в межах предметної області «Облік робочого часу викладача ВНЗ» на основі положення про облік робочого часу викладача ВНЗ.

 Розглядаються основні етапи створення онтології, способи їх представлення, описується процес виділення класів, їх властивостей та відносин між ними на основі текстів природньої мови. Для отримання знань з текстів природньої мови використовується метод подання тверджень у вигляді двомісних предикатів. Для представлення знань у формальному вигляді використовуються безкванторні речення логіки предикатів, а також мова OWL DL. Породження нових знань реалізується за допомогою автоматичних засобів логічного висновку (HermiT)  з використанням заздалегідь заданих шаблонів правил виведення мовою SWRL. Для створення онтології та реалізації логічних висновків було застосовано редактор Protégé. Результатом роботи є онтологічна модель, яка дозволяє відповісти на питання викладача, які у нього виникають при створенні документу «Індивідуальний план викладача».

Завантаження

Опубліковано

28.11.2024

Як цитувати

ГЛАЗУНОВА, Л., & ПЕРЕКРЕСТОВ, І. (2024). ФОРМАЛЬНИЙ ОПИС ОБЛІКУ РОБОЧОГО ЧАСУ ВИКЛАДАЧА ВНЗ ЗА ДОПОМОГОЮ ОНТОЛОГІЧНОЇ МОДЕЛІ. Herald of Khmelnytskyi National University. Technical Sciences, 343(6(1), 73-80. https://doi.org/10.31891/2307-5732-2024-343-6-10