ДВОКАНАЛЬНИЙ ГРАВІМЕТР АВІАЦІЙНОЇ ГРАВІМЕТРИЧНОЇ СИСТЕМИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5732-2024-333-2-47Ключові слова:
двогіроскопний гравіметр, кутова швидкість обертання Землі, перехресні кутові швидкості основиАнотація
Запропоновано та досліджено двогіроскопний гравіметр авіаційної гравіметричної системи, який забезпечує вищу точність вимірювань, ніж відомі гравіметри, за рахунок усунення похибок від перехресних кутових швидкостей основи і кутової швидкості обертання Землі та вимірювання повного вектора прискорення сили тяжіння. Для вимірювання прискорення сили тяжіння запропоновано АГС, яка має більші точність і швидкодію, ніж відомі, та складається з тристепеневого гіроскопа, розташованого у внутрішній та зовнішній рамках, забезпеченого системами міжрамкової корекції, що містять розташований на осі внутрішньої рамки гіроскопа датчик кута (ДК) і підключений до його виходу датчик моменту (ДМ), розташований на осі зовнішньої рамки. До виходу ДК підключено ДМ, розташований на осі внутрішньої рамки. У розглядуваній АГС уведено додатковий, ідентичний першому, тристепеневий гіроскоп, ротор якого обертається в протилежний бік від основного гіроскопа. Додатковий гіроскоп АГС також забезпечують аналогічними системами корекції, які складаються з ДК, розташованого на ос внутрішньої рамки, і підключеного до його виходу ДМ, розташованого на осі зовнішньої рамки, ДК, розташовано на осі зовнішньої рамки, до виходу якого підключено ДМ, розташований на осі внутрішньої рамки. Центри ваги двох однакових (основного і додаткового) гіроскопів зміщені на однакову відстань в один бік уздовж осей обертання роторів гіроскопів відносно осей зовнішніх рамок. Вектори кінетичних моментів двох гіроскопів протилежно спрямовані. У двоканальному гравіметрі формуються два вихідні сигнали лінійного прискорення як сума сигналів з ДК двох гіроскопів відносно однієї осі z і як сума сигналів з ДК двох гіроскопів відносно другої осі x. Вихідні сигнали подаються у комп'ютер. Обидва гіроскопи гірогравіметра системи встановлюють на платформі, кутовим положенням якої керує двигун (ДВ), встановлений на осі x і ДВ – на осі z. Обидва двигуни керують кутовим положенням платформи за сигналами. У комп'ютер надходять також сигнали від системи визначення навігаційних параметрів і від вимірювача висоти.